Főoldal
|
Hallgatóknak
|
Médiatörténet

Médiatörténet

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

I. Tantárgyleírás

Alapinformáció

Neptun-kód
szemeszter
K/V
értékelés
óraszám e/gy
kredit
nyelv
tárgyfélév

Tantárgy oktatója

A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend

A tantárgy leírása

A kurzus során a médiát úgy értelmezzük, mint egy folyamatosan átalakuló társadalmi intézményt. A média társadalmi intézmény, amennyiben állandó funkciókat tölt be a modern társadalmi élet szervezésében. Igazolja és fenntartja a gazdasági-politikai elit hatalmát. Eljuttatja az állampolgárokhoz a létfontosságú híreket. Kulturális élmények és identitások megélését teszi lehetővé. Kijelöli az egyént körülvevő közösségek határait. Lehetővé teszi a tömeges mozgósítást. Hangot ad a közvéleménynek. A média ugyanakkor egy folyamatosan változó intézmény is, ami azt jelenti, hogy ezeket az állandó feladatokat új és újabb technológiák, csatornák, platformok közvetítésével látja el. A társadalomszervező funkciók változatlanok, a média-apparátus ugyanakkor állandóan átalakulásban van, új módokon működik. A jelenkor média-apparátusa új problémákat és lehetőségeket teremt, melyeket azonban nem érthetünk meg, nem kezelhetünk és használhatunk ki, ha nem vesszük figyelembe, hogy a „ma” média-eszközei mind olyan kihívásokra adnak választ, melyek már a „tegnap” társadalmában és médiájában is jelen voltak. A „tegnap”, a médiatörténeti (fél)múlt megértése biztosítja, hogy kezelni tudjuk a holnap felé mutató új média-jelenségeket.

A kurzus során a média mint társadalomszervező intézmény négy kulcsfontosságú aspektusát vizsgáljuk, ezek történeti megjelenési formáit és ellentmondásait, évtizedeken, médiarendszereken és -technológiai változásokon át:

a televízió: a 20. és 21. század uralkodó médiuma

közönségmérés

hatalom, propaganda, látványosság

nyilvánosság, újságírás, közszolgálat

A kurzus fő célja, hogy e kulcsfontosságú témákról történeti áttekintést adva, hosszú távú átalakulási folyamatokat és az azokkal kapcsolatos vitákat és dilemmákat áttekintve, a médiatörténeti félmúltat felvázolva segítsen értelmezni a jelenkor és közeljövő legfontosabb tendenciáit a médiában.

A tantárgy témakörei

A tantárgy témakörei

Bevezetés.

Változás és állandóság a médiában. Médiaváltozás-elméletek. A média mint technológia és mint társadalmi intézmény. Remediáció. Folytonosság és történeti tudatosság.

    a televízió: a 20. és 21. század uralkodó médiuma

A televízió a 20. század vezető médiuma volt, és sok szempontból egyenlőre a 21. századé is. Hogyan működött a hagyományos, tömegtelevízión alapuló médiarendszer a 20. században, az USA-ban és Európában? Hogy bomlik fel ez a modell a kábeltévék megjelenésével? Milyen viták övezték a médiarendszer liberalizációját 30 éve, és mit tanulhatunk ezekből a mai világban? Mi tette lehetővé a minőségi televíziózás megjelenését az elmúlt 20 évben? Hogyan viszonyul ez a folyamat más kulturális iparágak, például a zeneipar átalakulásához? Hol húzhatók meg e kulturális forradalom határai – a globális térben, társadalmi státuszban, a tartalmak minőségét, mennyiségét, műfaját tekintve – az évtizedes tapasztalatok fényében? Médiakonvergencia. A régi TV és az új média együttélése és összekombinálódása a konvergens televíziózásban.

    : Közönségmérés

A közönségről, nézettségről, népszerűségről, forgalomról szóló információk a médiarendszer lelkét alkotják. Ezek a látszólag egzakt adatok azonban a felszín mögött mindig is igen problematikus technikák segítségével álltak elő. A médiarendszer változásait követve a közönségmérés is átalakul, s e változást övező harcok és viták évtiizedek óta folynak, ezeket tekintjük át.

A piaci információs rezsimek fogalma. A népszerűségi indexek, a közönségmérés, a forgalmi statisztikák torzításai a múltban. Újratermelődnek-e ezek a digitális megfigyelés korában? A közönségi aktivitás mérésének és eladásának problémái. „Engagement” forradalmak egymást követő hullámai az 1990-es (reklámipar), 2000-es (TV ipar) és 2010-es (Facebook) években.

A célzott kommunikáció eszközrendszerének fejlődése: közönségmérés, marketing, targeting, szegmentáció, profilírozás, perszonalizálás, algoritmizálás – a politikai kampányokban és a médiaszolgáltatásokban. Hatékonyabb-e az algoritmizált, mint a klasszikus szegmentáción alapuló célzott kommunikáció? Milyen ellentmondásokkal terhelt ez a folyamat kezdetektől fogva? Képesek-e a közösségi média-algoritmusok túllépni e problémákon?

    Hatalom, propaganda és látványosság.

A jelenkor médiarendszerében az állampolgár nagy mértékben ki van téve az ellenőrizhetetlen, óriási hatalmat és pénzügyi erőt koncentráló gazdasági és politikai elitcsoportok befolyásának. A hatalomkoncentráció a tömegmédia régi problémája. A Google-Facebook mai egyeduralma megkoronázását jelenti a média-koncentráció évtizedek óta tartó folyamatának. Ez az egyeduralom fenyegetőbb-e a 10, 20, 40 évvel ezelőtti koncentrációnál?

Az elitcsoportok a PR és a propaganda eszközeit használják manipulációs törekvéseik során.  A politikai propaganda azonban évtizedek óta használja a tényhamisítás, a lejáratás, az elbizonytalanítás eszközeit. Mennyiben hoz létre egy új negatív minőséget a közösségi média-világ (fake news, alternatív tények) a propaganda termelésében?

Úgy tűnik, a „literátusok” és a lemaradók közötti szakadék immár döntő tényezővé válik a jelenkor média-demokráciáiban. Az egyik oldalon az üres médialátványosság, a másik oldalon az információgazdagság. Egy másik értelmezésben a médialátványosság (media spectacle) működése a digitális korban sem változik, és nem csak az „írástudatlanokat” érinti, hanem az „írástudókat” is – hisz a spectacle lényege épp az, hogy folyamatosan dramatizálja és feloldhatatlannak ábrázolja (többek között) ezt a törésvonalat. Hiába az új és alternatív médiák, ma sincs menekvés a mindent felfaló spektákulum elől?

    Az újságírás, a közszolgálat és nyilvánosság válsága.

A közszolgálati média szerepvesztése évtizedes folyamat, és a közszolgálatiság értelme különösen kérdésessé válik a közösségi média korában. A közszolgálati média hagyományos feladatait és eszközeit újra kell fogalmaznunk, anélkül azonban, hogy feladnánk a közszolgálatiság alapelveit, a minőségi standardokkal, az elfogulatlansággal, a kulturális diverzitással kapcsolatban.

A hagyományos újságírás válságát fémjelzi a nyomtatott sajtó visszaszorulása, a minőségi újságírás finanszírozási problémái világszerte. Áttekintjük az újságírás fokozódó válságfolyamatait az elmúlt 30 év során. Az újságíró „kapuőr” szerepének összeomlása téma volt az 1980-as években (a PR előretörése miatt), az 1990-es években (kábeltévé), a 2000-es években (közösségi média és blogoszféra) és a 2010-es években (hírszerkesztő algoritmusok). E négy évtizeden átívelő hullámokat tekintjük át, hogy teljes képet kapjunk az újságírás megmentésének szabályozási lehetőségeiről.

Szakirodalom

Altheide, D. L., and R. P. Snow. 1979. Media Logic. Beverly Hills: Sage.

Anand, N., and R. A. Peterson. 2000. “When Market Information Constitutes Fields: Sensemaking of Markets in the Commercial Music Industry.” Organization Science 11 (3): 270–84.

Andrews, Kurt, and Philip Napoli. 2006. “Changing Market Information Regimes: A Case Study of the Transition to the BookScan Audience Measurement System in the U.S. Book Publishing Industry.” Journal of Media Economics 19 (1): 33–54. doi: 10.1207/s15327736me1901_3.

Ang, Ien. 1991. Desperately Seeking the Audience. London: Routledge.

James R. Beniger, Az irányítás hatalma, Budapest: Gondolat-Infonia, 2005

Bodó Balázs, Szakadát István, A hálózati kooperáció gazdaságtana. In: S.Nagy Katalin (szerk.), Szociológia közgazdászoknak. Budapest: Typotex Kiadó, 2007

Bolter, David – Grusin, Richard. 1999. Remediation. Understanding new media. Cambridge: MIT Press

Butsch, Richard. The Citizen Audience: Crowds, Publics, and Individuals. New York: Routledge, 2008.

Caldwell, John. “Convergence Television: Aggregating Form and Repurposing Content in the Culture of Conglomeration.” In Television after TV. Essays on a Medium in Transition, edited by Lynn Spigel and Jan Olson, 41–75. Durham & London: Duke University Press, 2004.

Carey, John. Elton, Martin. 2010. When media are new : understanding the dynamics of new media adoption and use. Ann Arbor : University of Michigan Press, 2010

Csigó Péter, A konvergens televíziózás - Web, tv, közösség, L'Harmattan, 2009

Csigó, Péter. The Neopopular Bubble: Speculating on „the People” in Late Capitalist Democracy. Budapest: CEU Press, 2016.

Davis, Aeron. 2002. Public Relations Democracy: Public Relations, Politics and the Mass Media in Britain. Manchester: Manchester University Press.

Gandy, Oscar. 1998. “Dividing Practices: Segmentation and Targeting in the Emerging Public Sphere.” Paper presented at the Mediated Politics workshop, University of Pennsylvania, Philadelphia.

Gitlin, Todd. 2001. Media Unlimited: How the Torrent of Images and Sounds Overwhelms Our Lives. New York: Metropolitan Books.

Halácsy Péter‚ Vályi Gábor‚ Berry Wellman (szerk.): Hatalom a mobil tömegek kezében, Budapest: Typotex, 2007

Halpern, Sue. “They Have, Right Now, Another You.” The New York Review of Books, 2016. https://www.nybooks.com/articles/2016/12/22/they-have-right-now-another-you/.

Jones, Nicholas. 1986. Strikes and the Media: Communication and Conflict. Oxford, UK/New York, NY: B. Blackwell.

Kellner, Douglas.  2003. Media Spectacle. London: Routledge.

Katz, R. S., and P. Mair. 1995. “Changing Models of Party Organization and Party Democracy: The Emergence of the Cartel Party.” Party Politics 1 (1): 5–28.

Maguire, Jennifer Smith, and Julian Matthews. “Cultural Intermediaries and the Media.” Sociology Compass 4, no. 7 (2010): 405–416. doi:10.1111/j.1751-9020.2010.00285.x.

Mair, Peter. “Populist Democracy vs. Party Democracy.” In Democracies and the Populist Challenge, 81–98. New York: Palgrave, 2002.

Murdock, Graham. 1993. “Communications and the Constitution of Modernity.” Media, Culture & Society 15 (4): 521–39. doi: 10.1177/ 016344393015004002.

Newcomb, Horace M and Paul M Hirsch. 1983. “Television as a Cultural Forum: Implications for Research.” Quarterly Review of Film Studies 8 (3): 45–55

Skocpol, Theda. Diminished Democracy: From Membership to Management in American Civic Life. Norman: University of Oklahoma Press, 2003.

Syi, (Szakadát István) Egyben az egész, Budapest: Typotex, 2007

Sabato, Larry. 1991. Feeding Frenzy: How Attack Journalism Has Transformed American Politics. New York: Free Press.

Schudson, Michael. 1984. Advertising, the Uneasy Persuasion: Its Dubious Impact on American Society. New York: Basic Books.

Slater, Don. 1997. Consumer Culture and Modernity. Cambridge/Cambridge, MA: Polity Press/Blackwell.

Sussman, Gerald. 2011. The Propaganda Society: Promotional Culture and Politics in Global Context. New York: Peter Lang.

Tulloch, John. 2000. “The Eternal Recurrence of New Journalism.” In Tabloid Tales: Global Debates over Media Standards, ed. Colin Sparks and John Tulloch, 131–46. Lanham: Rowman & Littlefield.

Wagner-Pacifici, Robin Erica. 1986. The Moro Morality Play: Terrorism as Social Drama. Chicago: University of Chicago Press.

Wernick, A. 1991. Promotional Culture: Advertising, Ideology and Symbolic Expression. London: Sage.

A tantárgy oktatásának módja

II. Tantárgyleírás

Konzultációs lehetőségek

A kurzus teljesítésének feltételei

Év végi házi dolgozat.

A félév során felmerülő témák alapján egy konkrét témajegyzéket fogok adni november közepén, ezek közül egy témát kell kiválasztani és kidolgozni.

rész (2 oldal elemzés) :a választott téma médiatörténeti előzményeinek bemutatása, az órán elhangzottak és a témához kapcsolt szakirodalom alapján. Mi a probléma, amit elemzünk. Hogy jelenik meg az adott médiatörténeti kontextusban?

Rész (témamegjelölés és irodalom-felsorolás plusz 2 oldal elemzés)Az adott médiatörténeti jelenség fényében kell keresni és elemezni a mai médiarendszerben hasonló problémákat, kérdéseket.

Meg kell jelölni 5 db szakirodalmi hivatkozást a választott mai médiajelenséget elemző tudományos és más szakmai diskurzusokból. Felsorolás, hivatkozás: cím  + url.

         Javasolt források (nemzetközi forrás kell, magyar nem elég):

         Akadémiai: google scholar és az ott találtak letöltése a Library Genesisről

         Nem akadémiai: iparági anyagok, blogok stb. Pl: Wired, Slate, Mashable, Techcrunch stb.

Ezután következik az elemzés rész, ebben az 5 irodalom legfontosabb adatait, következtetéseit, állításait kell összefoglalni 2 oldalban.

Konklúzió: a záró bekezdés a két rész közötti összefüggésre világít rá: a fenti médiatörténeti folyamatok, vagy történeti kontextusban régen tapasztalt kérdések így és így merülnek fel a mai médiarendszerben, az esettanulmányom alapján…

FONTOS: MINDEN DOLGOZATNAK SZIGORÚAN EZT A FELÉPÍTÉST KELL KÖVETNIE.

A FŐ ÉRTÉKELÉSI SZEMPONTOK:

*MENNYIRE RELEVÁNS IRODALMAKAT, ADATOKAT TALÁLTAK (50%)

*ALAPOSAN ELOLVASTÁK ÉS ÉRTIK-E A MÉDIATÖRTÉNETI ESETET (25%)

*AZZAL KOHERENSEN TUDJÁK-E ÉRTELMEZNI A MAI MÉDIAJELENSÉGET, ÉS A MEGJELÖLT ELEMZÉSEKET HELYESEN ÉRTELMEZIK-E. (25%)

Értékelési szempontok

Értékelés

jeles (5)
Excellent [A]
jeles (5)
Very Good [B]
jó (4)
Good [C]
közepes (3)
Satisfactory [D]
elégséges (2)
Pass [E]
elégtelen (1)
Fail [F]

A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Tantárgyfelelős

Név
Beosztás
Tanszék
No items found.
No items found.
No items found.

Pótlási lehetőségek

BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

1111 Budapest, Egry József u. 1. E.ép. 7. emelet, 715.

© 2023 BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék