Főoldal
|
Mesterképzés

Mesterképzés

A kommunikáció- és médiatudomány mesterszak ennek a széles tudásterületnek több szegmensét is lefedi alapos elméleti ismereteken és projektalapú gyakorlatokon keresztül. A képzés a sokféle választható kurzussal alkalmakozkodik a diákok szertágazó érdeklődéséhez és a mai munkaerőpiaci igényekhez. Jó választás lehet azoknak, akik az alapszakos diplomájuk megszerzése után ezen a területen szertnék elmélyíteni a tudásukat, és kitalálni, hogy mi az, ami a leginkább érdekli őket, milyen területen szeretnének elhelyezkedni. És azoknak is ajánljuk, akik egy ideje már dolgoznak, és szeretnének visszatérni az egyetemre, hogy a munkatapasztalatukat elmélyült tudásba ágyazzák, és korszerű új szempontokat, módszereket, nemzetközi gyakorlatokat tanuljanak, amelyeket be tudnak építeni a munkájukba.

Hallgatóink mondták

„A BME KomMédián kézzelfogható, élő szakmai tudást kaptam a vizuális kommunikációs tervezés, aktuális dizájnelméletek és művészeti folyamatok terén: ezekből a mai napig profitálok. Szerencsés vagyok, mert együtt dolgozhatok azokkal az inspiráló szakemberekkel, akiket még tanáromként ismertem meg az egyetemen.”

Specializációk

Digitális média

specializációvezető

Tófalvy Tamás

A digitális média már nem csak a kommunikáció- és médiaszakma minden területét, de az egész gazdaságot és kultúrát is átszövi és meghatározza. A szakirányon olyan szakembereket képzünk, akik értik és ismerik a digitális világ, az internet és a platformok működését, a digitális tartalomelőállítás, -megosztás és fogyasztás globális és hazai stratégiáit és trendjeit, a gazdaságtantól a kultúrán át a szabályozásig. A specializáció többek között a közösségi médiamenedzser, tartalommarketinges, digitális stratégiatervező, online újságíró, tartalomfejlesztő, digitális stratégiatervező, tanácsadó, elemző, kutató munkakörökhöz kíván reflexív szemléleti alapot és szakmai, tudományos tájékozottságot adni.

Kulturális iparágak

specializációvezető

Barna Emília

A specializációt elvégző hallgatók megismerik a kulturális iparágak, azaz például a zeneipar, filmipar, divat, könyvkiadás, média működését, ezek intézményrendszerét, társadalmi, gazdasági és technológiai környezetét, valamint a kulturális termékek és fogyasztásuk társadalmi sajátosságait. A specializáció olyan korszerű, egyben kritikai, társadalomtudományos megalapozottságú tudást nyújt a kulturális termelés, terjesztés és fogyasztás sajátosságairól globális és magyarországi perspektívában, ami nemcsak kreatív és kulturális területeken végzett munkához biztosít emelt szintű tudást és széleskörű látásmódot, de a kultúrakutatás területén folytatott tudományos életpályát is megalapozhat. Ami lehetsz: kulturális menedzser vagy szervező, zeneipari szakember, kommunikációs szakember kreatívipari vállalatoknál, társadalmi szervezeteknél vagy kulturális intézményeknél, kultúrakutató, kulturális diplomata (pl. nemzetközi szervezeteknél, mint az UNESCO, az Európai Unió, vagy nemzeti kultúrát terjesztő intézeteknél), kultúrpolitikai szakember (pl. közigazgatásban, közgyűjteményeknél, alapítványoknál), kulturális urbanista.

Kommunkációtervezés

specializációvezető

Szabó Krisztina

A Kommunikációtervezés specializáció a hatékony üzleti kommunikációhoz szükséges stratégiai, külső és belső szervezeti, kampány- és válságkommunikációs, valamint  meggyőzéstechnikai, tárgyalástechnikai és döntéshozatali ismeretek elméleti és gyakorlati átadását, professzionális kommunikációs szakemberek képzését célozza. A specializáció keretében a hallgatók elsajátíthatják a kritikus értékeléshez és elemzéshez, valamint a kreatív és analitikus gondolkodáshoz szükséges ismereteket, így képesek lesznek különféle (üzleti) kommunikációs tevékenységeket folytatni: egyedi, kiemelt jelentőségű és átfogó, hosszú távú projekteket, kampányokat, stratégiát tervezni és kivitelezni, szervezeti és társadalmi kommunikációs folyamatokat átlátni, értelmezni, elemezni, működtetni és irányítani. 

Sikeres hallgatóink

Sziget Ágnes

alent experience CoE lead

01.

A képzésről

Az MA képzés Kommunikációtervezés specializációjára jártam, amit azért választottam, mert tudtam, hogy a vállalati szférában szeretnék elhelyezkedni. Az itteni gyakorlatorientált képzés illett ehhez az elképzeléshez, ráadásul fantasztikus közösségbe kerültem, olyan emberek közé, akik komolyan vették a szakmát. Sokukkal dolgoztam együtt azóta, és bármerre nézek a piacon, mindig feltűnik egy ex-KomMédiás. A Tárgyalástechnika órán tanultak a mai napig a fülemben csengenek egy-egy zűrös meeting során: itt jöttem rá arra, hogy milyen fontos megérteni a másik fél álláspontja mögötti tényezőket.

02.

Munkatapasztalat

Ági évekig dolgozott a Magyar Telekom Nyrt. szakértőjeként, jelenleg a WizzAir csapatát erősíti. Nem szeret unatkozni, ezért több „másodállása” is van: 2016-ban YDEA néven indított blogot, azzal a céllal, hogy megmutassa, az Y generációs nőket nem csak a körömlakkok és a pasik érdeklik. Énekel a Tilos a Tánc nevű zenekarban, személyi stylistként dolgozik, és megszállott állatvédő.

Laza Bálint

Head of Communications at SZTAKI

01.

A képzésről

“A BME KomMédián megtanultam, hogy minden élethelyzetben fontos a hatékony kommunikáció, és szükség van arra, hogy másokkal is megértessük, mit csinál egy kommunikátor. A legfontosabb dolog, amit a szaktól kaptam, azoknak az érdekes és értékes embereknek − oktatóknak és hallgatóknak − a társasága, akikkel a mai napig együtt dolgozom a Média 2.0 blogon és meetupon, hogy segítsünk eligazodni a kommunikáció iránt érdeklődő fiataloknak ebben a sokszínű szakmában.”

02.

Munkatapasztalat

Laza Bálint a Média 2.0 blog főszerkesztője és a Média 2.0 Média- és kommunikációs Meetup szervezője, 2016 szeptembere óta a Forbes Magyarország újságírója. Ezt megelőzően több mint 5 évig dolgozott az Index munkatársaként.

Szabó Hédi

freelance blogger & youtuber

01.

A képzésről

„Újságíró szerettem volna lenni, de körülbelül a második héten ráébredtem, hogy az mégsem az én utam. Nem estem pánikba, folytattam a tanulmányaimat, mert tudtam, hogy elég sokféle karrierlehetőség áll azok előtt, akik ezen a szakon végeznek. Most másodéves vagyok, élvezem az egyetemet, az új mintaterv nemcsak jó, de arra is rámutat, hogy ez a KomMédia egy rugalmas és fejlődőképes képzés. Az Írástechnika, és a PR, marketing témájú kurzusok különösen hasznosak.”

02.

Munkatapasztalat

Hédi az egyetem mellett blogolással és vlogolással foglalkozik. Blogja központi témája a divat, de szívesen oszt meg kreatív ötleteket is ezen a felületen, és bár szívesen fotóz, az outfit bejegyzésekhez általában profi fotós készíti a képeket. Nemrégiben indította el YouTube csatornáját, azzal a motivációval, hogy még többet át tudjon adni a személyiségéből, és hogy személyesebb kapcsolatot tudjon kialakítani a követőivel.

Fejes Dóri

digital journey manager at K&H

01.

A képzésről

„A BME KomMédia olyan, mint egy cukrászda, ahol az összes sütit végigkóstolhatod, és aztán eldöntheted, hogy melyikből szeretnéd a szülinapi tortádat: megtanulhatsz írni, prezentálni, tárgyalni, meggyőzni másokat. A képzés belépő volt a vállalati kommunikáció világába: az MA-n a Kommunikációs kampánytervezés óra keretében egy vállalati kommunikációs kampányt kellett készítenünk. Ekkoriban lett a mentorom Margitay Tihamér. Hihetetlen utat jártam be a KomMédián: eleinte még a csoporttársaim előtt is alig mertem prezentálni, a diplomaosztón már háromezer ember előtt tartottam beszédet.”

02.

Munkatapasztalat

Dóri a mesterképzés alatt a MOL Magyarország Társasági Kommunikációs Osztályán gyakornokoskodott, és már a diplomaszerzés előtt csatlakozhatott a cég frissdiplomás programjához. Jelenleg marketingesként a MOL Csoportszintű PB Osztályán dolgozik, menedzseli az osztály online kommunikációját, marketingkommunikációs kampányokat szervez, és saját márkakutatást is folytat. Magánemberként is szereti a kihívásokat, legyen szó félmaratonról, Balatonátúszásról, pszichológia- vagy nyelvtanulásról. Adrenalinfüggőnek tartja magát, imádja az extrém sportokat.

Kelemen László

senior UX researcher

01.

A képzésről

Az MA-n Kulturális iparágak szakirányra jártam, ami a kezdetekben elég elméletinek tűnt, de hamar kiderült, hogy ez az alapozás elengedhetetlen a gyakorlatorientált tárgyak teljesítéséhez. Egy idő után már kifejezetten élveztem a kötelezőket, mert megtanítottak arra, hogy a véleményalkotás előtt sokféle szempontból érdemes körüljárni egy-egy kérdést. A kritikai gondolkodás egy olyan érték, amit a mesterképzésnek is tulajdonítok. Nagyon élveztem azokat az órákat, ahol a média értelmezése és társadalmi kontextusba helyezése volt a feladat. Kifejezetten hasznos volt a gyakorlatias megközelítésű Kommunikációs kampánytervezés kurzus, és izgalmas kérdéseket jártunk körül a Kitchen Budapestben megtartott órákon is.

02.

Munkatapasztalat

Laci jelenleg a DDB reklámügynökség munkatársaként digitális projektek és stratégiák kialakításán dolgozik. A kultúrához zenészként és szervezőként is próbál közel maradni: van egy saját zenekara, két másik együttest menedzsel, és a Budapest Showcase Hub nevű zeneipari konferencia és showcase fesztivál alapítója és szervezője is egyben.

Héder-Nádasi Eszter

egyetemi adjunktus

01.

A képzésről

”A BA szakdolgozatom írása közben már print női magazinoknak dolgoztam külsősként. De végzősként a tudományos munkához is megjött a kedvem, így a TDK konzulensem ösztönzésére felvételiztem a KomMédia Kulturális iparágak szakirányára. Itt rengeteg támogatást kaptam a fejlődéshez: az elmélyült elemzések, szövegalkotási és prezentációkészítési gyakorlatok, a kutatási projektek, és a szakmai estek mind hozzájárultak a fejlődésemhez. Az MA alatt kétszer is eljutottam az OTDK-ra, végzősként felvettek a Közép-európai Egyetemre. A második mesterképzésemmel egy időben elkezdtem a BME Tudományfilozófia és Tudománytörténet Doktori Iskoláját, ahol 2016-ban abszolváltam.”

02.

Munkatapasztalat

Eszter a BME Szociológia és Kommunikáció, valamint a Filozófia és Tudománytörténet Tanszék egyetemi adjunktusa. Doktori tanulmányai során kutatási tevékenységéért kétszer is elnyerte a Rézler Gyula Alapítvány támogatását, hazai és nemzetközi konferenciákon vett részt. Az írással sem hagyott fel, a magazinozás mellett a KomMédia honlapok szövegírója, a #Konzervtelefon blog felelős szerkesztője. Súlyos kórházsorozat függő, de terápiáról hallani sem akar. Hasonló szenvedéllyel jógázik, a modern, dinamikus irányzatoknak éppúgy híve, mint a spirituális vonalnak.

Gyeryán Balázs

virtual magician & mentalist, magic consultant

01.

A képzésről

„A mesterképzést vizuális kommunikáció szakirányon végeztem el, és imádtam, hogy ennek keretében művészetfilozófiát és művészettörténetet is tanulhattam. A szakdolgozatom is ilyen témában írtam, de a látóköröm bővítése szempontjából nagyon hasznos volt, hogy betekintést nyerhettem a kulturális iparágak működésébe, és megismerkedhettem a környezeti kommunikáció területével is. A KomMédián szakmai nyitottságot, proaktivitást, vitakészséget tanultam, fejlődtem az önálló és a csapatmunka terén is. Különböző projektek tervezésében és átfogó megvalósításában próbáltam ki magam, és részt vettem a Tekhné (később Vizuális kommunikációs műhely) és a KommOn Szakkollégium életében. Nagyon jó volt a közösség.”

02.

Munkatapasztalat

Balázs az egyetem után egy médiaügynökségnél helyezkedett el, majd úgy döntött, hogy a hobbija lesz a főállása, így ma már professzionális bűvészként dolgozik. Az a tudás és kapcsolati tőke, amit a KomMédián szerzett, ebben is nagy segítségére van.

Mesterszakos kurzusok

Internetpolicy és digitális médiagazdaságtan

Tófalvy Tamás

A kurzus segít megismerni és megérteni, hogyan működik a digitális média-ökoszisztéma, hogyan alakult ki, és merre tarthat. A digitális tartalomra  és annak gazdasági, technológiai, szabályozási közegeire fókuszálunk, haza és globális kontextusban. Három fő blokkban, az ökoszisztéma áttekintésében, egy médiagazdaságani és egy szabályozási blokkban tekintjük át a legfontosabb témákat, trendeket, kérdéseket, meghívott iparági szakemberek segítségével.

A társadalmi kommunikáció elméletei

Lakatos Zoltán

A kurzus az emberi kommunikáció társadalmi erőterével foglalkozó legfontosabb elméleteket mutatja be. Nézőpontja ebből adódóan szociologikus, középpontjában a reprezentációk cselekvésértéke áll. A tananyag annak az empirikus állításnak a részletes kibontása, hogy amikor kommunikálunk, egyúttal cselekszünk -- annyira, hogy a kommunikáció cselekvésfunkciója gyakran fontosabb, mint a reprezentációértéke. Mindez a mindennapi megfigyelés szintjén nem látszik, mert a cselekvésfunkció (Austinnal szólva: a performatívum) jellemzően rejtett. Az arra a kérdésre adott válasz, hogy miért és hogyan rejtett elvezet a politikai nyilvánosság társadalomtörténetéhez. Másrészt rávilágít fontos különbségekre a szimbólumhasználat gépi és emberi logikája között (az előbbinél a mesterséges intelligenciát is beleértve). A ChatGPT és hasonló hype-okra gondolva, a félév anyagából megérthető, hogy gép miért NEM képes gondolkodásra.

Szervezeti és intézményi kommunikáció

Rajkó Andrea

A kurzuson válaszokat keresünk a következő kérdésekre: Milyen a hatékony - külső és belső - szervezeti kommunikáció? Miért van szükség szervezetfejlesztésre és hogyan ’hasznosítható’ az egyéni szocializáció a szervezeti struktúrában és kultúrában? Hogyan kerülhetünk ki az úgynevezett társadalmi csapdákból, miért van szükség szervezeti kultúrára és normákra? Hogyan hat a bizalom szintje a gazdasági-társadalmi fejlődésre és egy szervezet teljesítményére, hatékonyságára? Melyek azok a munkahelyi informális, rejtett dinamikák, amelyek befolyásolhatják a szervezet működését? Vannak -e generációs dilemmák? A kurzus során megtanuljuk a szervezeten belüli individuális stratégiák eszközrendszerét és szervezeten belüli csoportdinamikai – viselkedés, attitűd,vezetés, döntés, teljesítés, bizalom, hatalom stb. – folyamatok összefüggéseit úgy, hogy azt munkaerőpiaci helyzetben képesek legyenek önállóan, a megfelelő folyamatmodelleket, technikákat alkalmazva felhasználni.

Kommunikációs és médiatechnológiák

Hamp Gábor

Világos, hogy bármilyen területen is fogsz dolgozni, tanulni, munkálkodni, erősen technologizált környezet fog körülvenni. Azt szeretnénk elérni, hogy ez a környezet segítő legyen, amit fel tudsz használni, nem pedig elidegenítő közeg, ami csak nyomaszt. Ezért a kommunikációtechnológiák problémáit akarjuk felmutatni és megszelidíteni az eszközöket: mesterséges intelligencia, kódolás, algoritmizált ágensek, archiválás, dataism.

Digitális és online tartalomfejlesztés

Tófalvy Tamás

A kurzus célja az, hogy betekintést adjon a digitális tartalom létrehozásának, disztribúciójának, fogyasztásának és monetizációjának folyamataiba, egy olyan digitális média-ökoszisztémában, ahol a platformok a legnagyobb szereplők. A kurzus során meghívott szakemberek segítségével, esettanulmányokon, adatokon keresztül vizsgálunk meg számos tartalomtípust: szöveges, hangalapú és audiovizuális tartalmakat egyaránt. Elmélyedünk több területen: szerkesztőségi tartalmakat, podcastokat, videókat, tartalommarketinget, natív tartalmakat és további tartalomfajtákat elemzünk.

Interdiszciplináris kommunikációkutatás

Gács Anna

A kurzus a narratológia (történetek tudománya) interdiszciplináris területén kalauzolja a résztvevőket. A történetmesélés nagy általános kérdésein túl a modern narratológia történetével, szerteágazó kérdésfeltevéseivel és a narratológiai szempontok elemzésekben, kutatásokban való használatával foglalkozunk. A történetekkel való foglalatosság a művészeti alkotás, az irodalom- és töreténelemtudomány, a kognitív tudományok és a médiatudomány stb. metszéspontjaként tűnik fel, ahogy óráról órára más szempontokból közelítünk hozzá. A kurzus heti két alkalmból áll, az első előadás, amire kötelező játni, a második közösen végzett gyakorlatok sora, amit ki lehet váltani dolgozatírással. A gyakorlatokon feldolgozzuk az olvasmányokat és közösen elemzünk: hétköznapi beszédet, filmet, tévésorozatot, irodalmi, tudományos és médiaszöveget, reklámot, képet, és így próbáljuk megérteni, hogy milyen alapvető és komplex része a világról alkotott felfogásunknak a történetmesélés.

Egyetemi élet

A BME Budapesten egyedülálló, részben zárt, gyönyörű campusán húszezer diák tanul, és sok diákszervezet működik. Újság és kollégiumi tévé-stúdió is van; és itt működik a Szkéné színház is. Nem csak „kockák” járnak az egyetemre: építészek, menedzsment és marketing szakosok, pszichológusok, továbbá terméktervezők is vannak hallgatóink között. Ezzel együtt a szak egyik különlegessége a „tech”-tudás közelsége. Nem csoda, hogy humán beállítottságú végzőseink is biztosan kezelik az új kommunikációtechnológiai eszközöket.

Egyéb dokumentumok

Mintatanterv (2021)
Specializációk bemutatása

A felvételiről

A felvételi egy szakmai és motivációs beszélgetésből áll, írásbeli forduló nincsen. A beszélgetés témáját, kereteit részben az határozza meg, hogy a felvételiző melyik specializációt választja a jelentkezéskor. A szaknak három specializációja van: Digitális média, Kommunikációtervezés és Kulturális iparágak.

BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

1111 Budapest, Egry József u. 1. E.ép. 7. emelet, 715.

© 2023 BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék