Főoldal
|
Zenei Streaming

BME SZOC40: A zenei streaming perspektívái minikonferencia

A BME GTK Szociológia és Kommunikáció Tanszék negyvenéves fennállását a 2025-ösévben tudományos és ismeretterjesztő események sorozatával ünnepli. Ennek részeként valósult meg május 29–30-án a tanszék egyetemi docense, Dr. Barna Emília szociológus szervezésében a zenei streaminggel és a digitális platformosodással foglalkozó „Perspectiveson Music Streaming” minikonferencia és workshop.

A rendezvény első napján Dr. Hyojung Sun, a Yorki Egyetem kreatív és kulturálisiparágak gazdaságával foglalkozó oktató-kutatója, egyben a Digital Revolution Tamed: The Case of the Recording Industry (Springer, 2019) könyv szerzője, valamit Dr. Robert Prey, az Oxfordi Egyetem digitális kultúrával foglalkozó docense tartottak előadást, melyeket moderált diszkusszió kísért. Sun, aki az utóbbi években több, a brit kormány megbízásából készült, nagy horderejű kutatási projekt vezetésében vett részt („Music Creators’ Earnings in the DigitalEra,” „Music 2025 – the Music Data Dilemma”), „New Perspectives on Music Streaming: Asset Economy in the Music Streaming Business” című előadásában amellett érvelt, hogy a zenei streaminget érdemes olyan gazdaságként értelmezni, amelyben központi szerepet töltenek be a hangfelvétel-katalógusok által generált járadék-típusú bevételek. Efelé mutat a magántőke befektetések megnövekedett mértéke, a zenei katalógusokban érdekelt nagyvállalatok viselkedése, a katalógusok tulajdonlására való törekvés és a szellemi tulajdonjogok megszerzésére irányuló befektetések. Az előadás határozottan foglalt állást amellett, hogy a zenei nagyvállalatok akár az új tehetségek fejlesztésének kárára működnek egyre inkább értéktöbblet-generáló entitásokként.

Prey a PlatforMuse (2023–2028, “The Platformization of Music: Towards a Global Theory”) című ERC-támogatott kutatási projekt vezetője, mely projekt azt vizsgálja, hogy a streaming- és közösségimédia-platformok hogyan befolyásolják a zenészek alkotói gyakorlatát, identitását és munkakörülményeit világszerte, különös tekintettel Hollandiára, Nigériára és Dél-Koreára. „The Servitization of Musical Labour in the Platform Economy” című előadásban Prey a dél-koreai eredményekről számolt be: a Weverse, Bubble és további platformokon végzett terepmunka alapján bemutatta, hogy e platformok hogyan kényszerítik az előadókat folyamatos kapcsolati munkára, azaz érzelmi kapcsolatok fenntartására a rajongókkal és rendszeres bejelentkezésre, mindezzel a közönség fegyelmező hatalma alá rendelve magukat. A platformosodott zenei munka e sajátosságai Prey érvelése szerint általános érvényű megállapításokat is megengednek arról, hogy a digitális kapitalizmus hogyan szervezi át a munkát.

A minikonferencia második napján a két meghívott előadó, valamint a Szociológia és Kommunikáció Tanszék, illetve a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar a digitalizáció és a zeneipar kérdésköreivel aktívan foglalkozó munkatársai és alap- és mesterszakos hallgatói egy rövidebb előadásokból és belső diszkusszióból álló workshopon vettek részt. Ennek részeként először a Tanszék habilitált docense, Dr. Tófalvy Tamás mutatta be Dr. Koltai Júliával, az ELTE Társadalomtudományi Karának habilitált docensével közös, a magyarországi zenei streaming mintázataira vonatkozó kutatásának legfrissebb eredményeit. Ezt követte Tabajdi Judit Zoé kommunikáció- és médiatudomány alapszakos (azóta mesterszakos) hallgató prezentációja, aki szakdolgozatában szintén magyarországi, általa gyűjtött adatokon keresztül vetette össze az előadók streaming-platformokon való népszerűségének és koncertezési lehetőségeinek mintázatait. A sort a szervező, Barna Emília prezentációja zárta, amelyben a magyarországi zenészek munkakörülményeinek platformizáció nyomán történő alakulására, illetve a digitális platform-ökoszisztéma helyi közvetítő szereplőire vonatkozó kvalitatív elemzéssel egészítette ki az elhangzottakat. Az utolsó előadás apropóját Barna 2025 júniusában megjelenő monográfiája, a Working in Musicon the Semiperiphery: Local Cultural Production and Global Capitalism (2025, CEU Press), valamint a 2025 októberében megjelenő Music Streaming around the World című, Prof. David Hesmondhalgh által szerkesztett kötetben szereplő, magyarországi vonatkozású fejezete adta (elektronikus formában mindkét könyv szabadon hozzáférhető).

A rendezvény első napján készült fotók a Wigner Jenő Fotókör munkái.

BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

1111 Budapest, Egry József u. 1. E.ép. 7. emelet, 715.

© 2023 BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

Site by, Roland Jenei & Csincsák Fanni