Főoldal
|
Alapképzés

Alapképzés

Záróvizsga
Az oklevélszerzés utolsó lépése a képzést lezáró záróvizsga. Záróvizsgára az a hallgató bocsátható, aki a képzés kurzuskövetelményeit teljesítette (tehát megszerezte az abszolutóriumot), szakdolgozatát elkészítette és benyújtotta. A záróvizsga két részből áll: (a) szakdolgozat-védésből, illetve (b) szóbeli felelet a záróvizsga-tárgyak tételeiből.
Záróvizsga menete
A záróvizsga két részből áll. Az egyik rész a szakdolgozat védése. Erre 15 perc áll rendelkezésre, amelyet diszkusszió követ. A cél minél plasztikusabb és tartalmasabb képet adni az elvégzett munkáról a záróvizsga-bizottság számára. Ehhez ajánlott Power Point-diákat vagy más típusú prezentációt, handoutot készíteni. A diszkusszió során a záróvizsga-bizottság kérdéseket tesz fel a hallgató által elvégzett kutatással, illetve a szakdolgozattal kapcsolatban. A záróvizsga első részében kell a hallgatónak választ adnia az értékelők(opponens, konzulens) előzetesen feltett kérdéseire. A záróvizsga-bizottság feladata, hogy az opponensi értékelést figyelembe véve a szakdolgozat-védés alapján a szakdolgozat érdemjegyét megállapítsa. A vizsga másik részében a bizottság kérdéseket tesz fel a vizsgatárgyak anyagából a hallgató által előzetesen kiválasztott két tétellel kapcsolatban. A diplomázónak előzetesen ki kell választania a záróvizsga fő témakörét, és ki kell dolgoznia két tételt a témakörhöz tartozó tételek közül.
Záróvizsga értékelése
A záróvizsga-bizottság a szakdolgozat és a záróvizsga-tárgyak értékelését, illetve az oklevél minősítését zárt tanácskozás keretében végzi. A záróvizsga befejezésekor a bizottság elnöke az eredményeket kihirdeti. Sikeres a záróvizsga, ha mind a záróvizsgán nyújtott teljesítmény, mind a szakdolgozat legalább elégséges minősítést kap a záróvizsga-bizottságtól. Sikeres záróvizsga nem javítható. A záróvizsga-bizottság által el nem fogadott (elégtelenre minősített) szakdolgozatot csak egy alkalommal lehet pótolni. A pótlás feltételeit és a szakdolgozat leadásának határidejét a záróvizsgát szervező tanszék véleménye alapján a dékán határozza meg. Amennyiben a záróvizsga valamelyik vizsgarésze volt elégtelen, a jelöltnek csak abból kell ismétlő vizsgát tennie. A záróvizsga kétszer ismételhető. Ismétlő záróvizsgára a sikertelen záróvizsgát követő két hónapon belül nem kerülhet sor.
Q&A
Mit jelent az, hogy a diplomázó előzetesen kiválaszt két tételt a záróvizsgára?
Az utolsó szemeszter vége felé a záróvizsgára jelentkező hallgató eldönti, hogy a három lehetséges fő témakör közül – médiakommunikáció, kulturális kommunikáció, szervezeti és üzleti kommunikáció – melyikből szeretne vizsgát tenni. Mindhárom témakörhöz tételek tartoznak. Ezek közül a hallgatónak kettőt kell előzetesen kidolgozni.         
  
Mit jelent az, hogy a diplomázó előzetesen kidolgozza a tételt?
Azt jelenti, hogy a vizsgát megelőzően a diplomázónak végig kell gondolnia a kérdésben megfogalmazott problémát, amihez fel kell idéznie – a korábbi olvasmányokat és az órai jegyzeteket újból átolvasva –, hogy az egyes kurzusokon mit tanult a témával kapcsolatban. Röviden: a tételek összeállítása előzetes felkészülést igényel, nem a helyszínen kell kigondolni a feleletet.

Mi alapján válasszak témakört?
Érdeklődésed, illetve a szakdolgozatod témája alapján. Fontos: a záróvizsga témakörének nem kell feltétlenül illeszkednie a szakdolgozatod tematikájához.

Belekérdezhet a bizottság a tételbe?
Igen. A bizottság azt fogja elvárni, hogy a tételről strukturáltan, tartalmasan, szakmai megalapozottsággal tudjál beszélni, ezért kérdéseket fog feltenni, hogy megbizonyosodjon róla,  mennyire vagy képes kompetensen részt venni egy szakmai diszkusszióban. Ne előadással készülj a feleletre, hanem gondold át, mit tartasz fontosnak elmondani a kiválasztott tételekkel kapcsolatban, és figyelj a bizottság által feltett kérdésekre!

Használhatok jegyzeteket?
Használhatsz, de valószínűleg már van annyi tapasztalatod, hogy pontosan tudod: felolvasni a vázlatodat vagy bele-bele pillantani jegyzetekbe inkább a felkészületlenség benyomását kelti. Tanuld meg, ami fontos, és gyakorold, hogy összefogottan el tudd mondani!    

Mikor jó a felelet?
A bizottság nem bemagolt tananyag mantrázását várja el, hanem azt, hogy szakmailag adekvát módon, kreatívan, egyenrangú kollégaként nyilvánulj meg.

Hogyan lehet 15 perc alatt bemutatni a szakdolgozatot?
Ennyi idő bizonyosan nem alkalmas a szakdolgozati munkához kapcsolódó kutatás teljes bemutatásához, tehát ésszerű először röviden, általánosan ismertetni az elvégzett munkát (2–3 percben) , majd utána argumentatív módon ismertetni a dolgozat fő téziseit, vagy alaposan elemezni egy  kiválasztott tartalmi vagy módszertani részproblémát.   

Az opponensi kérdésekre adott válasz a prezentáció része?
Az opponensi értékelésben kapott kérdésekre ugyancsak a a védés keretében kell választ adni, akár elkülönítetten, akár a prezentáció fő gondolatmenetébe belefűzve.
Az oklevél eredményének kiszámítása
Az oklevél minősítése az alábbi elemek figyelembevételével, a mellettük szereplő értékek súlyozásával kerül kiszámításra.
a tételek ismertetés és megvitatása, szakmai diszkusszió: a kérdésekreadott válaszokra kapott jegy
20%
szakdolgozat: két opponensi értékelés, továbbá a prezentáció és védésalapján a szakdolgozatra megállapított jegy
30%
súlyozott tanulmányi átlag
50%
A fenti eredmény alapján az oklevelet a következők szerint kell minősíteni:
kíváló:
4,50 – 5,00
jó:
3,50 – 4,49
közepes
2,50 – 3,49
elégséges:
2,00 – 2,49
Kitüntetéses oklevelet kap, aki a záróvizsga minden tárgyából jeles eredményt ért el, szakdolgozatának a záróvizsgán megállapított érdemjegye jeles, a teljes tanulmányi időszakra vonatkozó súlyozott tanulmányi átlaga legalább 4,25, továbbá a képzésbe beszámított, teljesített tantárgyainak osztályzatai között közepesnél alacsonyabb nincs. Javítóvizsgával vagy ismétlő javítóvizsgával javított elégtelen vagy elégséges jegy a kitüntetéses oklevél kiadását nem zárja ki. A diplomaosztó időpontjáról a KTH honlapján lehet tájékozódni. A nyelvvizsga-bizonyítvány csak az oklevél kiadásának a feltétele, záróvizsgát nyelvvizsga-bizonyítvány nélkül is lehet tenni.
Jelentkezés záróvizsgára és témakörválasztás
A hallgatók a záróvizsga előkészületeként kiválasztják, hogy melyik fő témakörből szeretnének vizsgázni. Ennek alapján osztjuk be a diplomázókat az egyes záróvizsga-bizottságokhoz.

Témakörök[1]:
●   Médiakommunikáció
●   Kulturális kommunikáció
●   Szervezeti és társas kommunikáció

A témakörválasztás után két tételt választ a diplomázó, és előzetesen kidolgozza a tételekre adott válaszát, amelyet a záróvizsgán mutat be. Minden tétel A és B részből – egy általánosabb, elméleti (A) és egy konkrétabb, implementált (B) kérdésből – áll. A hallgató mindkét esetben választhat, hogy az A tételből vagy a B tételből szeretne vizsgázni.
[1] A témakörökhöz kapcsolódó tárgyak
  • Médiakommunikáció
    • Érvelési és meggyőzési készségek (BMEG41A102) (MK_1–4)
    • Médiatörténet (BMEGT43A354)(MK_5–7)
  • Kulturális kommunikáció
    • Vizuális kommunikáció  (BMEGT43A356) (KK_1, 3–4)
    • Verbális kommunikáció(BMEGT43A359) KK_2)
    • Médiaintézmények, kulturális iparágak  (BMEGT43A355) (KK_5–7)
  • Szervezeti és társas kommunikáció
    • Szervezet, csoport, kommunikáció(BMEGT43A358) (SZÜK_1–2)
    • Intézményi kommunikáció(BMEGT41A112) (SZÜK_3–4)
    • Kommunikáció társas keretei(BMEGT41A114) (SZÜK_5–7)
Tételek
Médiakommunikáció
MK_1A Mutassa be az egyes vitatípusokat arra fókuszálva, hogy az észérveknek milyen szerepe van bennük!
MK_1B Miért tekinthetjük a vitatípusokat ideális eseteknek? Mutassa be egy valós példán,hogy ez mit jelent!
MK_2A Mit jelent az érvek erőssége és hatásossága? Hogyan kapcsolódik ez a két fogalom az érvelési hibákhoz?
MK_2B Elemezzen egy olyan valós példát, amelyben az érv(ek) erős(ek) és hatásos(ak) isvolt(ak)!
MK_3A Mutassa be, hogyan használhatók fel az érzelmek a befolyásolás során! Mely elméletek segítségével beszélhetünk érzelmi befolyásolásról?
MK_3B Elemezzen egy olyan valós példát, amelyben a különböző keretezések hatására eltérő reakciókra számíthat a kommunikátor! Melyek ezek az eltérőreakciók, és milyen attitűdökkel bíró célközönség részéről feltételezhetők ezek?
MK_4A Mit értünk hibás kérdések alatt? Milyen veszélyeket és lehetőségeket rejtenek magukban a hibás kérdések az aszimmetrikus vitahelyzetekben?
MK_4B Elemezzen egy olyan valós példát, amelyben a vita egyik résztvevője visszaélt a hibás kérdések adta lehetőségekkel! Értékelje a vitapartner reakcióját is!
MK_5A Mutassa be az 1920-as évek két alapvető propagandaelméletének (Bernays és Lippman elméleteinek) fő pontjait, és ismertesse az elméletek médiatörténeti kontextusát.
MK_5B Szemléltesse a propaganda működését két aktuális vagy közelmúltbeli világpolitikai eseményen keresztül.
MK_6A Mutassa be a náci propagandaalapvető jellegzetességeit.
MK_6B Mutasson be aktuális vagy közelmúltbeli példát az A tételben számba vett jellegzetességek megjelenésére.
MK_7A Mutassa be a 20. századi fejlett demokráciákra jellemző három alapvető médiarendszert Hallin és Mancini klasszikus könyve alapján.
MK_7B A három médiarendszer jellegzetes újságírói gyakorlatai: a mindenkitől távolságot tartó rutin objektivitás, a közvetlenül pártpolitikának alárendelt újságírás, valamint az ideológiailag elkötelezett, de közvetlenül pártoktól nemfüggő újságírás. A mai korban e modellek már párhuzamosan érvényesülhetnek egyazon országban is: hozzon nemzetközi és hazai példákat a háromféle gyakorlatra.

Kulturális kommunikáció
KK_1 A Ismertesse a kép és a szöveg, a verbális és vizuális kommunikáció működésében tapasztalható különbségeket!
KK_1B A dolgozatában vizsgált alkotás(ok) kapcsán mutassa be a formai elemek (vizuális kifejezőeszközök, technikai kivitelezés, medialitás) és a tartalom (a kommunikálni kívánt üzent, elérendő hatás) kapcsolatát!
KK_2A Milyen általános elvek és normák vezérlik a nyelvi kommunikáció folyamatát? Hogyan vezeti le a hallgató ezekre az elvekre és normákra támaszkodva a beszélő által közvetíteni kívánt jelentésmozzanatokat a megnyilatkozásból?
KK_2B Milyen kommunikációelméleti és pragmatikai elemzési módszereket használt a dolgozatban bemutatott kommunikációs jelenségek vizsgálata során?
KK_3A Ismertesse a vizualitásban, a vizuális reprezentációban rejlő lehetőségeket a befolyásolásra!
KK_3B Emeljen ki a dolgozatából és ismertessen olyan elemeket, amelyben a vizualitásbefolyásoló ereje érvényesül! Hogyan lehetne ezeket kivédeni vagy tompítani?
KK_4A Ismertesse a vizuális reprezentációk sztereotípiákat teremtő és erősítő mechanizmusát!
KK_4B Emeljen ki a dolgozatából vizuális sztereotípiákat erősítő vagy éppen lebontó megoldásokat!
KK_5A Melyek a médiatermékek főbb közgazdasági jellegzetességei?
KK_5B Hogyan befolyásolják a média mint (kulturális) iparág főbb közgazdasági jellegzetességei a dolgozatban tárgyalt médiatartalmakat, illetve a vizsgált jelenségek konkrét médiakörnyezetét?
KK_6A Melyek a kulturális munka (mint a kulturális iparágakban végzett munka) főbb sajátosságai?
KK_6B Hogyan jelennek meg a dolgozatban a kulturális munkára jellemző sajátos munkakörülmények és tapasztalatok, beleértve az alkotói autonómia aspektusát?
KK_7A Melyek a platformizáció legfontosabb jellemzői és következményei?
KK_7B A dolgozatban tárgyalt problémákkal milyen módon függ vagy függhet össze a platformizáció folyamata (vagy annak egyes részfolyamatai)?

Szervezeti és társas kommunikáció 
SZÜK_1A Mi jellemzi a „jó” és a „rossz“ szervezetet?
SZÜK_1B Mindkét szervezeti működésre hozzon 1-1 példát és mutassa be!
SZÜK_2A Sorolja fel az informális kommunikáció rejtett funkcióit egy szervezeten belül!
SZÜK_2B Miért lehet hasznos a normaszegés, a pletyka vagy a konfliktus egy szervezetben?
SZÜK_3A Határozzon meg egy saját PR-definíciót a tanult meghatározások alapján! (A szakirodalom számos meghatározással bír, ám egyet sem tekinthetünk kizárólagosnak.)
SZÜK_3B Érveljen mellette, hogy miért azon fogalmakat vette be a saját meghatározásába, amelyeket felhasznált!
SZÜK_4A Szemléltesse a különbséget a PR és a marketing, és a PR és az újságírás között!
SZÜK_4B Milyen készségekre és kompetenciákra van szüksége a jó PR-osnak?
SZÜK_5A
Mi a különbség az előítélet, a sztereotípia és a diszkrimináció között?
SZÜK_5B Ismertesse Elliot Aronson mozaik módszerének (jigsaw method) lényegét!
SZÜK_6A Soroljon fel három kognitív torzítást és röviden ismertesse ezeket!
SZÜK_6B Melyek lehetnek a sémás információfeldolgozás előnyei és hátrányai?
SZÜK_7A Melyek az univerzális érzelmi arckifejezések alapjául szolgáló érzelmek? Miért fontosak ezek az arckifejezések?
SZÜK_7B Mire használhatja egy kommunikációs szakember a proxemikáról tanultakat?
Teendők, menetrend
  • Jelentkezés záróvizsgára – a szorgalmi időszak utolsó előtti hét (értesítést fogsz a pontos határidőről)
  • A Neptun-jelentkezést követő napokban minden hallgató, aki jelentkezett a záróvizsgára, levélben megkapja tőlünk annak a felületnek a linkjét, amelyen  a záróvizsga fő témakörét.
  • A megadott határidőig add meg, hogy melyik témakörből szeretnél záróvizsgázni!
  • A témakörök kiválasztása után meghirdetjük a záróvizsgák időpontját és a záróvizsga-bizottságok összetételét. Minden hallgató olyan záróvizsgán fogrészt venni, amelyet a témavezetőjének tanszéke szervez.
  • Zárd le sikeresen a kurzusaidat, megszerezve az abszolutóriumhoz szükséges krediteket!
  • Add le a szakdolgozatot!
  • Készülj a záróvizsgára: a szakdolgozat-védésre, illetve a záróvizsgatárgy-feleletre a két választott tétel kidolgozásával!
Záróvizsga időpontja
A záróvizsgák időpontja a kommunikáció és médiatudomány BA szakon:
Záróvizsga időpontok
Szociológia és Kommunikáció Tanszék

Kulturális kommunikáció témacsoport
HAMAROSAN
Médiakommunikáció témacsoport
HAMAROSAN
Szervezeti és társas kommunikáció témacsoport
HAMAROSAN

Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
HAMAROSAN

BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

1111 Budapest, Egry József u. 1. E.ép. 7. emelet, 715.

© 2023 BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék

Site by, Roland Jenei & Csincsák Fanni